کاهش دمای گیربکس

4.7/5 - (4 امتیاز)

گیربکس های صنعتی معمولا فشار بسیار بالایی را تحمل می کنند و در معرض خطرات بسیای جدی هستند که سلامت ان ها را تهدید می‌کند. افزایش بیش از حد دمای این گیربکس ها یکی از مهم ترین سیگنال های آسیب جدی به دستگاه است از این رو بسیاری از مهندسین و افرادی که در سیستم های صنعتی خود از انواع گیربکس استفاده می‌کنند همواره دمای دستگاه را بررسی می‌کنند و به دنبال روش هایی برای کاهش آت تا حد نرمال هستند. در این مقاله قصد داریم علل مختلف افزایش بیش از حد دما و همچنین راه های کاهش دمای و خنک کردن گیربکس های صنعتی را بررسی کنیم.

دلایل افزایش دمای گیربکس صنعتی

فاکتور های زیادی در تعیین سطح دمای یک گیربکس دخیل هستند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • دمای گیربکس در حین کار
  • دمای محصور شده
  • شاخص ویسکوزیته
  • میزان فشار و بار
  • سطح درگیری
  • رطوبت و روغن ها
  • دمای محیط و هوا

دلایل افزایش دمای گیربکس صنعتی

این موارد را باید بررسی کنید و ان را با دمای استاندارد تطبیق دهید تا در صورت وجود مغایرت قادر به تشخیص علت افزایش دمای بیش از حد گیربکس باشید. در میان این عوامل روغنی که در گیربکس استفاده می‌کنید یکی از مهم ترین هاست. چرا که اگر روغن مورد استفاده ویسکوزیته مورد نیاز کاربرد خاص شما را نداشته باشد به راحتی می تواند سبب افزایش دمای گیربکس شود. و این مسئله آسیب های جدی را به آن تحمیل کند. سوختن روغن نیز که با بوی خاصی قابل تشخیص است می‌تواند باعث بالا رفتن دمای دستگاه شود. نشت روغن نیز می‌تواند از دیگر عوامل بالا رفتن اصطحکاک بین دنده ها و در نتیجه افزایش دما باشد.

روش های کاهش دمای گیربکس صنعتی

بافت شیمیایی روغنی که استفاده می‌کنید را مطابق با نیرو و فشاری که به دستگاه وارد می‌کنید انتخاب کتید. روغن های با بافت مولکولی از هم گسیخته سریع می‌سوزند و اسیب های فیزیکی به دستگاه وارد می‌کنند. میزان رطوبت محیط نیز بی تاثیر بر دمای دستگاه نبوده و هرچه رطوبت کمتر باشد دمای گیربکس بیشتر می‌شود برای حل این مکشل نیز کافیست به انواع روش های ممکن رطوبت محیط را بیشتر کنید. برای خرید انواع گیربکس های صنعتی به این بخش سایت مراجعه کنید.

به این نکته دقت کنید :

هر نوع گیربکس صنعتی نیاز به زمان استراحت دارد. و کار مستمر و بدون توقف علاوه بر افزایش دما و از بین بردن روغن دستگاه عمر آن را نیز کوتاه تر می‌کند. برخی مهندسین برای کنترل دما از سینک‌های حرارتی که اکثرا از آلومینیوم ساخته شده‌اند استفاده می‌کنند. شاخص جذب گرما توسط الومینیوم بسیار بالا بوده و در مقایسه با آهن و فولاد انتخاب بسیار بهتری است.

دو روش موثر دیگر خنک کردن گیربکس استفاده از فن و آب است. استفاده از فن می‌تواند 20 تا 30 درصد موثر واقع شود. اما دقت کنید که اگر موتور  و گیربکس نزدیک به هم هستند از فن های جدا برای خنک کردن هر کدام استفاده کنید. تا باد گرم شده ناشی از عبور از هر کدام دیگری را گرم تر نکند. برای استفاده از آب حهت خنک کردن سیستم نیز باید از عابق بندی بودن موتور اطمینان حاصل کنید.


مطالب پیشنهادی :

گیربکس صنعتی سایکو چیست؟

گیربکس چند مرحله ای چیست؟

چه گیربکس مناسب اکسترودر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *