گیربکس چند مرحله ای

4.7/5 - (3 امتیاز)

همانطور که می دانید گیربکس ها که شامل چرخدنده های متعدد هستند و اغلب از نوع کاهنده هستند برای کاهش دور موتور به کار می روند و در کل وظیفه تغییر گشتاور را دارند. در ساختار دنده ای اگر از یک دنده کوچکتر با دندانه های کمتر برای گردش در آوردن دنده بزرگتر استفاده کنید، گشاور بیشتر می شود و سرعت چرخش یا دورانی کمتر می شود. گیربکس چند مرحله ای در واقع یک دسته بندی خاص از گیربکس است که کاربرد های زیادی داشته و در کل شما اگر چند ردیف دنده را در یک ساختار قرار دهید همچین گیربکسی خواهید داشت.

شما می توانید انواع گیربکس های صنعتی را از آرشا صنعت عامل پخش و فروش گیربکس های صنعتی، الکتروموتور، پمپ و… خریداری فرمایید.

محاسبه نسبت دنده گیربکس چند مرحله ای

اگر بخواهید در یک گیربکس پلانتری تک فازی یا تک مرحله ای این نسبت را اندازه گیری کنید، فاکتورهای دنده راه انداز و ثابت و اینکه کدام یک جزو بخش خروجی است را باید در نظر بگیرید. در بیشتر گیربکس های خورشیدی دنده خورشیدی راه انداز است و دنده های حلقه ای ثابت هستند و حامل شافت گیربکس را حرکت می دهند. در این سیستم نسبت دنده که به آن ip (آی پی) می گوییم، معادل یک به اضافه نسبت دندانه های دنده حلقوی به دندانه های دنده خورشیدی است. ip = 1 + Zr/Zs

همچنین برای محاسبه نسبت دنده گیرکس می توانید به مقاله روش محاسبه نسبت دنده گیربکس مراجعه کنید.

محاسبه نسبت دنده گیربکس چند مرحله ای

این دسته جعبه دنده ها، از دو یا چند جفت از دنده ها که در آن خروجی یک مرحله به ورودی مرحله بعد وصل است، ساخته شده اند. نسبت دنده در واقع برابر با حاصل ضرب نسبت دنده های هر مرحله. مثلا اگر یک گیربکس دو مرحله ای که تسبت دنده ای یک مرحله از آن 5:1 باشد و مرحله دوم 3:1 باشد نسبت خروجی برابر با 15:1 خواهد شد. یعنی تورکی که به بار تحویل شده است 15 برابر بیشتر از تورک موتور خواهد بود. و سرعت یک پانزدهم خواهد بود.

گیربکس خورشیدی چند مرحله ای

ساختار گیربکس های چند مرحله ای که در دسته خورشیدی قرار می گیرند فرق دارد. چرا که از دنده های موازی تشکیل شده و مرحله های مختلف با یکدیگر هم مرکز هستند. این ساختار نسبت های دنده بالاتری را ممکن می سازد. در گیربکس های چند فازی بیشتر از دنده های متنوعی استفاده می کنند. مثلا در مدل های خورشیدی عمودی یک فاز خورشیدی و فاز بعدی بول است.

مزیت گیربکس های چند مرحله ای

بازده کلی این جعبه دنده ها بالا بوده است. معمولا هم می توانید راندمان آن ها به صورت تخمینی با ضرب کردن راندمان هر مرحله به دست آورید. به این نکته دقت کنید که جهت چرخش بین ورودی و خروجی برعکس می شود. در مدل هایی که یک مرحله دارند چرخش محور های ورودی و خروجی برعکس است. اگر یک مرحله دیگر اضافه شود، دروان شافت خروجی با دوران شافت ورودی یکسان می شود.

گیربکس چند مرحله ای

خرید از آرشا صنعت

شما می توانید برای خرید، استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. آرشا صنعت نماینده رسمی انواع برندهای ایرانی و خارجی است. تمامی محصولات SEW دارای یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *