محاسبه نسبت دنده گیربکس

4.8/5 - (5 امتیاز)

امروزه از انواع گیربکس ها در صنایع مختلفی استفاده می شود و بدون آن عملا سیستم های صنعتی کارایی نداشته و در انتقال نیرو نقشی حیاتی را بازی می کنند. یکی از مقیاس های بسیار مهم که به نوعی بازده یک گیربکس را در یک صنعت به خصوص نشان می دهد نسبت دنده آن است. محاسبه نسبت دنده از این جهت بسیار مهم است که به شما کمک می کند در خرید گیربکس صنعتی به بهترین شکل عمل کنید. اما برای محاسبه این مقیاس باید چکار کرد ؟

نحوه محاسبه نسبت دنده گیربکس

این فاکتور به دو دلیل بسیار مهم است  :

  • کاهش خطا ها و افزایش تحمل گشتاور در گیربکس
  • حرکت در مسیری تشکیل می شود که گشتاور خود گیربکس به نیروی پتانسیل آن غلبه می کند.

نحوه محاسبه نسبت دنده گیربکس

نسبت دنده در انتقال حرکت چیست

نسبت دنده در یک حرکت را می توان به صورت نسبت سرعت چرحشی دو دنده در هم است. از آن جا که هر دنده سایز متفاوتی دارد با سرعت متفاوتی می چرخند پس می توان گفت که بهینه سازی مقیاس نسبت دنده معادل تنظیم آستانه گشتاوری است. این نسبت با تقسیم سرعت ورودی بر خروجی به دست می اید. به این نکته دقت کنید اگر این نسبت دنده از یک کمتر باشد سیستم کاهنده و اگز بیشتر باشد فزاینده است. برای خرید موتورگیربکس های صنعتی به این بخش سایت مراجعه کنید.

نسبت تماس نیز یکی از فاکتور های مهم است که به نوعی میانگین تمام دندانه هایی است  که در یک زمان با هم در ارتباطند. هرچه مقدار این مقیاس از 1.2 بیشتر باشد توانایی گیربکس در انتقال نیرو و تحمل فشار بیشتر می شود در ضمن سیستم با صدای کمتری کار خواهد کرد.

محاسبه نسبت دنده گیربکس های بول

برای به دست اوردن این مقدار در گیربکس های بول باید از روش تقسیم تعداد دندانه های دنده در حال چرخش بر  تعداد دندانه های دنده چرخانده شده استفاده کرد.( Z1 / Z2 )

به دنده ای که مستقیما توسط موتور به چرهش در می آید دنده اصلی (  Driver ) گفته می شود و به دنده ای که به وسیله چرخش دنده اصلی چرخانده می شود ( Driven ) کفته می شود.

محاسبه نسبت دنده گیربکس های زنجیره ای

اگر از یک گیربکس زنجیره ای با دو دنده استفاده می کنید باید از روش زیر نسبت دنده را به دست بیاورید.

تعداد دندانه های دنده در حال چرخش و دنده چرخانده شده را حساب می کنیم

با تقسیم این دو مقدار عدد به دست آمده نشان دهنده تعداد دور هایی است که دنده کوچکتر زده اما در مقابل ان تعداد دنده بزرگتر تنها یک دور زده است. اگر گیربکس زنجیره ای بیش از دو دنده داشت دنده های اول و اخر در محاسبه لحاظ می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *