نشت روغن در گیربکس

4.4/5 - (5 امتیاز)

نشت روغن در گیربکس‌های صنعتی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای این دستگاه ها پیش می آید. درست مانند مشکلات عمده دیگر مانند صدای بیش از حد گیربکس می‌تواند نشانه ای از مشکلات احتمالی آینده باشد. به همین دلیل مهندسین و تکنسین‌ها برای انجام تعمیرات، در ابتدا علل نشت روغن و سپس راه های مختلف از بین بردن نشتی روغن در گیربکس را امتحان کنند. در این مقاله از آرشا صنعت برخی از دلایل نشتی روغن در گیربکس‌ها و جعبه دنده ها صنعتی را بررسی و به روش‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

نشت روغن در گیربکس

دلایل نشت روغن در گیربکس

نشت روغن می تواند علل بسیاری داشته باشد. از این رو شما باید هنگام مشاهده این مشکل با کمک یک متخصص علت اصلی را جویا شوید چرا که ممکن است در آینده به مشکلات بسیار جدی ختم شود.

از عمده دلایل این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت پایین ریخته گری دنده ها
  • کیفیت بدنه پایین
  • کیفیت روغن مصرفی
  • استفاده از واشر های بی‌کیفیت
  • فشار هوای درون و بیرون گیربکس

راه‌های جلوگیری از نشت روغن

پیش از خرید گیربکس شما باید به کیفیت محصول خصوصا بدنه آن دقت کنید که تمام عایق بندی باشد در غیر این صورت می توان شاهد نشتی روغن از دستگاه بود. روغن‌های بی کیفیت و میزان روغن مصرفی نیز می‌تواند عامل دیگری باشد. برای مثال اگر بیش از حد از روغن استفاده کنید قطعا بخش زیادی از آن نشت می کند و از دستگاه خارج می شود. دیگر قطعات درون گیربکس نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به صورت دقیق نصب شده باشند. به عنوان نمونه، واشر های بی کیفیت یکی دیگر عمده دلایل این مشکل هستند. 

علل نشتی روغن

کیفیت پایین ریخته گری دنده ها نیز نشتی روغن را به دنبال خواهد داشت که باید برای حل آن به کمک یک متخصص ابتدا روغن را با پاک کننده های مخصوص از دستگاه خارج و کاملا تمیز کنید. پس از آن اسید هیدروکرولیک 20 درصد را درون دنده ها تزریق کنید. بعد از تزریق تا 24 ساعت از دستگاه استفاده نکنید. واکنش های شیمیایی که توسط اسید و روکش دنده ها انجام می شود، ترک ها و شکاف های موجود را می بندند و دیگر نشتی رخ نمی‌دهد. پس از 24 ساعت حتما اسید را با ماده بازی دیگر خنثی و از دستگاه خارج کنید.

نشت روغن در شافت گیربکس نیز می تواند به خاطر خروج روغن از محفظه و عدم بازگشت به آن باشد که برای حل آن می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از واشر مخصوص روغن ریزی که سبب بازگشت  روغن به محفظه می شود. 
  • می توانید از لوله های رینگی کوچکی نیز به عنوان سیستم بازگرداننده روغن استفاده کنید.
  • از سیستم های تخلیه روغن مرغوب کمک بگیرید به این صورت که روغن قدیمی را فیلتر کرده و یا کلا خارج کنید. سپس به جای آن روغن جدید را وارد دستگاه کنید.

برای ایجاد تعادل فشار هوا نیز باید روی کاور تانک گیربکس یک دریچه با ابعاد مناسب قرار دهید تا هوی بیرون و درون را تنظیم کند. دقت کنید که اگر این دریچه خیلی کوچک باشد سبب نشتی بیشتر می‌شود. 

سوالات متداول
  • دلایل نشت روغن چیست؟
    کیفیت پایین ریخته گری دنده‌ها، کیفیت بدنه پایین، کیفیت روغن مصرفی، استفاده از واشرهای بی کیفیت، فشار هوای دورن و بیرون گیربکس و...
  • از چه راه هایی می توانیم برای جلوگیری از نشتی روغن استفاده کنیم؟
    استفاده از عایق بندی مناسب و قابل اطمینان، استفاده از روغن با کیفیت و به میزان استاندارد و دیگر موارد که در مقاله به طور جامع به راه‌های جلوگیری از این مشکل پرداختیم.
2 دیدگاه در “نشت روغن در گیربکس
  • اکتبر 26, 2020 at 12:50 ب.ظ
    Permalink

    سلام اگر کیفیت پایین بدنه باعث نشتی روغن در گیربکس صنعتی باشه باید گیربکس رو تعویض کنیم ؟‌ یا راه دیگه ای هم هست ؟

  • دسامبر 14, 2020 at 1:11 ب.ظ
    Permalink

    سلام روز بخیر

    نشتی روغن اگر از بدنه باشه شاید گیربکس آسیب دیده و ترک داشته باشه که باید تعویض بشه ولی اگر از کاسه نمد باشه با تعویض کاسه نمد مشکل حل میشه به شرطی که جای کاسه نمد گشاد نشده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *