سایش چرخ دنده های گیربکس صنعتی

5/5 - (3 امتیاز)

چرخ دنده ها در سیستم های انتقال نیرو نقش اصلی را بازی می کنند. این چرخ دنده ها بسته به سایزی که دارند، نیرو را به میزان لازم انتقال می دهند. تمام گیربکس های صنعتی با عملکرد چرخدنده های خود رده بندی شده و کیفیت آن ها سنجیده می شود. طبیعی است که پس از گزشت مدت زمان زیادی از کار دستگاه، شاهد بروز مشکلاتی در این سیستم ها باشید. سایش چرخ دنده های گیربکس صنعتی یکی از این مشکلات است که در صورت عدم رسیدگی می تواند باعث آسیب دیدگی گیربکس شود.

انجمن AGMA ( چرخ دنده سازان آمریکا )، خستگی چرخ دنده ها را به ۵ دسته تقسیم بندی کرده است که عبارت است از:‌

  • سایش
  • خستگی سطح
  • تغییر شکل پلاستیک
  • شکست دندانه
  • شکست های خستگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خستگی چرخ نده می توانید مقاله تست خستگی چرخ دنده گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید.

شکست خستگی چرخ دنده های گیربکس صنعتی

برخلاف آن چه ممکن است فکر کنید منظور از این شکستگی از هم گسیختگی دندانه ها نیست. بلکه هر عاملی که سبب شود چرخ دنده ها از شرایط کاری ایده آل خود خارج شوند را شکست خستگی می گویند. بنابرین سایش نیز نوعی شکست خستگی به حساب می آید.

سایش چرخ دنده گیربکس

علت سایش چرخ دنده گیربکس چیست؟

تعریف کارشناسانه سایش، زدوده شدن فلز از سطح دنده ها است، چه به صورت یکنواخت و چه غیر یکنواخت. این سایش می تواند به خاطر کم بودن روغن و در نتیجه تماس دو سطح فلز روی هم رخ می دهد سایش سبب نازک شدن دندانه ها شده و پروفیل ان ها تغییر شکل دهد. این تغییر شکل سبب کاهش بازده چرخ دنده ها می شود و شروعی برای دیگر مشکلات رایج گیربکس های صنعتی می شود. البته این را بدانید که پدیده سایش همیشه هم بد نیست در گیربکس هایی که باید به مدت طولانی و بدون توقف کار کنند. سایش اثرات مثبتی نیز دارد مثلا مقدار کمی سایش، دنده هایی که با هم درگیر هستند را آزاد می کنند و فشار کمتری را به دستگاه وارد می کند.

هنگامی که سایش دنده ها زیاد شود ضخامت آن ها کم شده و در نتیجه مقاومت خمشی دنده ها کمتر میشود. با کار کردن گیربکس در این شرایط تعداد ضربه های وارد به دنده زیاد شده و آن را جدا خواهد کرد. از طرفی همانطور که اشاره شد با تغییر ماهیت پروفیل چرخدنده کندن دندانه ها محتمل تر می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چرخ دنده و انواع آن می توانید به مقاله چرخ دنده گیربکس صنعتی مراجعه کنید.

انواع سایش در گیربکس

اگر سایش ایجاد شده به خاطر مواد خارجی مانند ذرات به جا مانده از ماشین کاری و یا باقی مانده های سنگ زنی باشد به ان اصطحکاک ساینده گفته می شود. اما اگر سایش به خاطر مواد موجود در روغن ها و آب و نمک ناشی از رطوبت محیط باشد به‌ ان سایش خورنده گفته می شود.

سایش چرخ دنده

بیشترین نوع سایش در گیربکس ها

نوع دیگر سایش که معمول ترین نوع سایش است به خاطر افزایش حرارت رخ می دهد که در این شرایط لایه های روغن دچار شکستگی می شوند. که در نهایت این دو سطح فلزی با یکدیگر تماس پیدا می کنند که به این سایش Scuffing گفته می شود. این مدل از سایش گیربکس صنعتی رایج ترین بوده و خود به جند دسته تقسیم می شود. در این مدل سایش بیشتر سر و انتهای دنده ها از بین می رود.

برای جلوگیری از این سایش باید ویسکوزیته روغن و سختی دنده ها را بیشتر کرد و اصلاح پروفیل دندانه ها و تاج گذاری دندانه که در آن دندانه به صورت یک بر آمدگی خواهد شد را در دستور کار قرار داد.

راه حل جلوگیری از سایش Scuffing

از جمله روش هایی که می توان از این سایش جلوگیری کرد:

  • افزایش ویسکوزیته روغن
  • افزایش سختی چرخ دنده ها
  • پرداخت خوب دندانه ها
  • و…

آرشا صنعت

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع گیربکس های صنعتی و تعمیرات با کارشناسان ما در مجموعه آرشا صنعت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول
  • علت سایش در چرخ دنده های گیربکس چیست؟
    این سایش می تواند به علت کم بودن روغن باشد. نبود روغن کافی باعث می شود تا دو سطح فلزی با هم برخورد داشته باشند و روی یکدیگر سابیده شوند. همین امر باعث می شود تا در اثر این سایش دندانه های چرخ دنده نازک شود و مقاومت خود را از دست بدهد. به همین دلیل در نهایت باعث خرابی چرخ دنده ها و گیربکس می شود.
  • تاثیر منفی سایش روی چرخ دنده ها چگونه است؟
    سایش در چرخ دنده ها سبب نازک شدن دندانه ها می شود که در نتیجه پروفایل تغییر شکل می دهد. این تغییر در پروفایل، حالت استاندارد دندانه ها را می گیرد و عملکرد آن ها را ضعیف می کند. می توان گفت که سایش شروع دیگر شکست ها و مشکلات در چرخ دنده ها می باشد که باید به آن رسیدگی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *