نحوه تمیز کردن الکتروموتور صنعتی

4.2/5 - (8 امتیاز)

همانطور که میدانید از موتور های الکتریکی در هر صنعتی و در هر محیطی استفاده می کنند انواع بخش های مختلف با توجه به محیط کاری و نوع کاربرد خود یک الکتروموتور و یا چند مدل را انتخاب می کنند. پس از گذشت زمان اما بسته به نوع محیطی که سیستم در آنجا کار می کند میزان جرم و گرد خاکی الکتروموتور را کثیف کرده و در صورت ماندن آن جرم مشکلات عدیده ای می تواند برای موتور پیش آید. در این مقاله قصد داریم نحوه تمیز کردن الکتروموتور های صنعتی را عنوان کنیم.

نحوه تمیز کردن الکتروموتور صنعتی

نکات مهم در تمیز کردن الکتروموتور

همانطور که اشاره کرده ایم بسته به میزان رطوبت و گرد و خاکی که در محیط است جرم گیری موتور ها متغیر است و طبیعتا هر چه میان رطوبت و غبار در هوا بیشتر باشد جرم گیری نیز بیشتر خواهد بود این جرم ها سبب خشک شدن قسمت های مختلف موتور شده و از خنک شدن آن جلوگیری می کنند به همین منظور سرویس تمیز کردن و روغن کاری موتور از کار های واجبی است که هر واحد صنعتی باید در بازه های زمانی مشخصی برای افزایش کارایی و طول عمر موتور انجام دهد. وب سایت آرشا صنعت نمایندگی برند های معتبر فروشنده انواع الکتروموتور و گیربکس صنعتی.

تعریف کردن یک آی پی برای هر موتور نیز به همین منظور انجام می شود. برای تمیز کردن در ابتدا باید بدنه خارجی را به خوبی بررسی کرد. پیش از راه اندازی نیز از سالم بودن فن ها نیز مطمئن شد. پس از راه افتادن دستگاه در صورت مشاهده هرگونه ایراد و یا صدای عجیب نیز به سرعت موتور را خاموش کرده و عیب یابی می کنید.

عوارض تمیز نکردن الکتروموتور

همانطور که میدانید سیم پیچ هایی که در موتور وجود دارند مقاومت خاصی دارند و عبور جریان از هر رسانا دارای مقاومت سبب تولید حرارت می شود و هرچه این مقاومت بیشتر باشد گرمای تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. از سویی هسته آهنی و پوسته نیز درگیر یک میدان مغناطیسی هستنند بنابراین مقداری از انرژی نیز به صورت فوکو هدر می رود. همه این ها سبب افزایش دمای موتور می شوند که بازده آن را کم کرده و طول عمرش را نیز کوتاه تر می کند برای همین باید سیستم تهویه ای برای موتور ها نصب شود. برای  خرید انواع الکتروموتور صنعتی به این بخش مراجعه کنید.

تبدیل مقدار خاصی از انرژی اولیه به گرما امری طبیعی در فیزیک بودن و هیچگاه نمی توان آن را از نظر فیزیکی به صفر رساند اما می توان آن را به کمترین میزان ممکن رساند. وجود گرد و خاک و دیگر کثیفی ها هم عملکرد سیستم تهویه را ضعیف و هم سبب بیشتر شدن دمای موتور می شوند که خود پس از مدتی می تواند سبب از بین رفتن کلی موتور شود برای همین تمیز کردن الکتروموتور صنعتی یکی از راه های نگهداری از آن است.

شست و شوی الکتروموتور صنعتی

در مرحله اول از تمیز کردن الکتروموتور صنعتی باید قطعات آن را کاملا جدا کرد و سپس با فشار زیاد باد گرد و خاک قسمت های مختلف را گرفت. پس از این کار باید تمام قطعه ها را در تشتی بزرگ با آب گرم بیندازید و بشویید. برای از بین بردن تکه های چرب دستگاه باید از مشتقات صابون و حل کننده چربی استفاده کنید. برخی نیز از گازوئیل کمک می گیرند اما این ماده نباید با برخی مواد لاستیکی در موتور تماس داشته باشد.به طور خلاصه میتوان گفت که شست و شوی موتور شامل موارد زیر است :

  • باز کردن قطعات موتور
  • استفاده از فشار هوا برای زدودن گرد و خاک
  • قرار دادن آن ها در تشتی با آب 50 درجه
  • تمیز کردن تمام قطعه ها با دقت فراوان به کمک برس
  • در صورت چرب بودن قطعه ها از صابون استفاده شود.
  • قرار دادن تمام قطعه ها در مجاورت منبع گرما برای خشک شدن
  • گریس کاری بلبرینگ ها مطابق استاندارد های تعریف شده
  • روغن کاری بوش ها و یاتاقان ها
  • پس از اتمام روغن کاری قطعه ها را سرهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *