7 علل رایج خرابی گیربکس های صنعتی

5/5 - (3 امتیاز)

گیربکس های صنعتی در ابعاد مختلف و قابلیت های متفاوتی در تمام صنایع استفاده می شوند. در واقع می‌توان گفت این گیربکس‌ها قلب هر صنعتی را تشکیل می‌دهند. مسلما هر قطعه ای پس از مدتی کار کردن دچار مشکلاتی می شود که درباره قطعات گیربکس نیز صدق می‌کند.در این مقاله به بررسی 7 علت رایج خرابی گیربکس های صنعتی می پردازیم و راه های افزایش طول عمر آن ها را عنوان خواهیم کرد.

7 علت رایج خرابی گیربکس های صنعتی

  1. فرسودگی
  2. ساییده شدن
  3. زنگ زدن
  4. Frosting در روغن گیربکس
  5. پوسته شدن
  6. شکستن دنده‌ها
  7. خطای اپراتور

فرسودگی گیربکس

فرسودگی دستگاه از حمله مشکلاتی است که اجتناب ناپذیر بوده و پس از مدتی استفاده از دستگاه رخ می دهد اما شما می توانید با استفاده درست و نگه داری صحیح از گیربکس عمر آن را طولانی تر کنید سعی کنی هر چند وقت یکبار گیربکس را روغن کاری کنید و از اضافه تر چیزی که می تواند از آن کار نکشید.

8 علت رایج خرابی گیربکس های صنعتی

تمیز کردن گیربکس نیز از فرسوده شدن آن در زمان کوتاه جلوگیری می کند سعی کنید از پاک کننده قوی و با کیفیت بالا استفاده کنید. اگر نکات گفته شده را رعایت نکنید عوامل کوچک می توانند در مدت زمان کوتاهی گیربکس را از بین برده و کاملا بی استفاده کنند. آلودگی و عدم روغن کاری به موقع دستگاه لرزش های داخلی آن را نیز بیشتر می کنند که در نهایت می توان منجر به سوراخ شدن سطح چرخدنده ها شود.

ساییده شدن

خش ها و خطوط شعاعی و فرورفتگی های ناشی از فشار نشان دهنده ساییده شدن دستگاه هستند. خشک شدن گریس نیز سبب سایش خواهد شد.  گریس خشک شده بازده دستگاه را کاهش داده و فشار روی آن را بیشتر می کند و عمر آن را کاهش می دهد برای جلوگیری باید گیربکس را تمیز کنید و روغنکاری را به موقع انجام دهید. قیمت موتور گیربکس های مختلف را در اینجا بررسی کنید.

زنگ زدن

این را باید بدانید که روغنی که استفاده می کنید از ترکیباتی ساخته شده که به مرور زمان از هم جدا شده و می توانند سبب اکسید شدن فلز شوند. این همان حالت زنگ زدگی است شما باید مطمئن شوید این اتفاق برای دستگاهتان نمی افتد. اینجاست که روغنکاری مرتب اهمیت خود را نشان می دهد چرا که زوغن با کیفیت بالا و تازه مولکول های روغن قدیمی تر را از شکسته شدن باز می دارد.

Frosting در گیربکس

frosting که در اصل به معنای کدر شدن است وقتی رخ می هد که به خاطر حرارت بالا روغن درون گیربکس شکسته می شود. این مورد نیز سبب فرورفتگی های کوچک روی سطح دنده ها می شود برای جلوگیری از این موضع باید دمای دستگاه را چک کنید و آن را در حد اعتدال نگه دارید.

پوسته شدن

پوسته شدن یا پوکیدن در محل هایی که تماس قطعات مختلف گیربکس با هم زیاد است رخ می دهد. این آسیب ناشی از فرورفتگی های بسیار زیاد است که در زمان کوتاهی رخ می دهند. این مشکل را هم می توانید با نگه داری مناسب از دستگاه حل کنید.

در کل دو نوع سوراخ شدن است که سبب خراب شدن گیربکس می شود. نوع اول که در موارد بالا بررسی شد. نوع دوم هنگامی است که دنده ها با هم به درستی ارتباط ندارند و به خوبی قرار نگرفته اند. برای بررسی این مورد باید از متخصص درخواست چک کردن دستگاه و در صورت لزوم تنظیم آن را کنید.

شکستن دنده ها

فشار بسیار بالا می تواند سبب شکسته شدن شیار های دنده ها شود که کل گیربکس را از کار می اندازد. در برخی موارد حتی می تواند به سیستم کلی که روی آن نصب شده است آسیب بزند. سعی کنید هرگز فشار بیش از حد را به گیربکس وارد نکنید. اما اگر کار شما قدرت بالاتری از گیربکس را می طلبد ان را تعویض کنید و مدل قوی تری را جایگزین کنید.

خطای اپراتور

در برخی از موارد ممکن است خطای اپراتور در نحوه کار با دستگاه باشد که باعث بروز مشکل در گیربکس و قطعات آن شود.

اما در بیشتر مواقع این خرابی از سوی مصرف کننده و نحوه کار با دستگاه اتفاق می افتد و درصد کمی این خرابی از طرف تولید کننده می‌باشد.

جمع بندی

در این بخش به 7 عامل خرابی در گیربکس های صنعتی پرداختیم. این علل از رایج‌ترین نوع خرابی در این گیربکس‌ها است که شما می‌توانید با بررسی این عوامل در گیربکس خود، نوع خرابی آن را تشخیص دهید. برای انجام تعمیرات باید از یک فرد متخصص در این زمینه و تعمیرکاران گیربکس کمک بگیرید. یکی از خدمات مجموعه آرشا صنعت انجام تعمیرات گیربکس است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی: علت خرابی بلبرینگ گیربکس صنعتی


شما می‌توانید انواع گیربکس، الکتروموتور و دیگر تجهیزات صنعتی را از مجموعه آرشا صنعت نمایندگی رسمی برندهای معتبر اروپایی در ایران با ضمانت اصالت کالا و قیمت مناسب خریداری کنید. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول
  • دلایل خرابی گیربکس‌ها چیست؟
    در این بخش 7 علل مهم را بررسی کردیم که عبارت اند از فرسودگی، ساییده شدن، زنگ زدن، Frosting، پوسته شدن، شکستن دنده‌ها و خطای اپراتور در نحوه کار با دستگاه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *