استارت سرد گیربکس صنعتی

4.7/5 - (3 امتیاز)

بار ها شنیده اید کع افزایش بیش از حد دما می تواند کارایی گیربکس های صنعتی و دیگر دستگاه ها را کاهش دهد و یا حتی آن ها از بین ببرد و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیستم های انتقال نیرو اقداماتی را انجام داده اید. اما سرما و کاهش دما نیز می تواند تاثیرات منفی خود را روی آن ها بگذارد در این مقاله بررسی خواهیم کرد که استارت سرد گیربکس صنعتی چه مضراتی برای سیستم دارد و برای پیشگیری از آن ها باید چه کرد.

دمای استارت گیربکس صنعتی

دمای استارت در گیربکس دقیقا همان دمایی است که پیش از رسیدن دمای روغن به حد دمای استاندارد برای عملکرد می رسد. پس از مدتی کار عوامل مختلف سبب افزایش دمای محیط که همان دمای استارت است می شود تا در نهایت به حرارت ایده آل برسد. از این رو شما در انتخاب روانکار گیربکس خود باید بسیار دقت کنید چرا که مشخصات آن از جمله ویسکوزیته رابطه مستقیم با دمای ایده ال کاری گیربکس دارند.

استارت سرد گیربکس صنعتی چیست ؟

استارت سرد به آغاز کار در دمایی گفته می شود که به قدری سرد است که برای گیربکس ممکن است خرابی های جدی بوجود آورد. این مشکلات عدیده سبب شده تا شرکت های مختلف به فرمول های متنوع و روانکار های مختلف برای حل این مشکل برسند.

تاثیر دمای سرد بر روانکار گیربکس

برای اینکه تاثیر استارت سرد بر روی گیربکس را بهتر درک کنید باید بدانید که دمای سرد با روانکار چه کار می کند و چه تاثیری روی آن دارد.  در ابتدا باید بدانید که یک روانکار در دمای سرد ساختار مولکولی جمع تری دارد و چگالی بیشتری خواهد داشت و  در صورت کمتر شدن دما از حد استاندارد قابل تحمل رسوب بستن روانکار اجتناب ناپذیر است. در واقع در پایین تر از دمای حد استاندارد ( بسیار سرد ) روانکار دیگر توان جاری شدن را نخواهد داشت و عملا جامد می شود.

تاثیر دمای سرد بر روانکار گیربکس

بیشتر روغن های گیربکس در دمای خیلی سرد یخ می بندند و این مورد به راحتی قابل تشخیص است. تفاوتی که یخ زدن این نوع روانکار ها با اب دارند این است که آن ها ویسکوزیته های متفاوتی دارند و مانند آّب به حالت مایع باز نمی گردند. از طرفی تغییر ویسکوزیته در دمای سرد و نه لزوما خیلی سرد در هر حال توان حرکتی را کم کم از روغن خواهد گرفت و همین می تواند اثرات نابود کننده ای برای گیربکس داشته باشد.

تاثیر استارت سرد بر انواع گیربکس های صنعتی

انواع  گیربکس با توجه تفاوت های ساختاری و کیفیتی که دارند پاسخ متفاوتی به استارت های سرد می دهند.برای مثال ممکن است تاثیر این مسئله در گیربکس های خورشیدی بیشتر نمایان باشد. در برخی از آن ها که فیلتر هایی وجود دارند خود این فیلتر ها موانعی حرکتی را برای روانکار ایجاد می کنند که بیشتر شدن این محدودیت ها افت فشار بیشتری  را نیز به همراه خواهد داشت.

در نتیجه بیشتر شدن ویسکوزیته نیز این فشار را به کمترین حد خود می رساند. متاسفانه از کار افتادن فیلتر ها می تواند تاثیر دومینویی داشته باشد و دیگر قسمت ها نیز کارایی خود را از دست بدهند.  در ضمن افزایش ویسکوزیته سبب ایجاد خطوط و خش و ها و انواع سایش ها روی دنده ها می شود و طول عمر ماشین را به شدت کم می کند

فروش گیربکس خورشیدی ساخت انوع برند اروپایی و ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در این بخش از فروشگاه تجهیزات صنعتی آرشا.

جلوگیری از استارت سرد

خوشبختانه در سال های اخیر سازندگان انواع روانکار گیربکس به فرمول های متفاوتی و موثری دست یافته اند که تاثیر دمای بسیار سرد را روی آن ها کاهش می دهد. مشخصات روغن پایه در بسیاری از این روانکار ها نقش مهمی را دارد و روغن های معدنی  و مواد مشابه از آن جا که پاسخ کمتری به تغییرات دمایی می دهند بیشتر به کار برده می شوند. در واقع روغن هایی که به تغییر دما پاسخ کمتری می دهند شاخص ویسکوزیته بهتری دارند.

اما باز هم نوع روغن به کار برده شد ممکن است برای جلوگیری از اثرات استارت سرد گیربکس کافی نباشد برای همین معمولا از تجهیزات کمکی دیگری استفاده می کنند. هیتر های بلاک و پن یکی از آن ها محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *